FLORIEN 06 53 52 38 76

Vitamine C

door Florien

Eén van de meest bekende vitamines is Vitamine C. De mens kan het niet zelf aanmaken dus is daarvoor afhankelijk van externe bronnen zoals bijvoorbeeld sinaasappelen, kiwi’s en spruitjes. Uit onderzoek is gebleken dat als er veel stressfactoren aanwezig zijn, de mens veel meer Vitamine C nodig heeft dan gemiddeld.

Vitamine C speelt een belangrijke rol voor het immuunsysteem. Het stimuleert de aanmaak en het functioneren van diverse soorten leukocyten oftewel de witte bloedcellen. Verder is Vitamine C een belangrijk antioxidant die ons lichaam beschermt tegen vrije radicalen.

Ascorbinezuur

Vitamine C ofwel ascorbinezuur is de meest wezenlijke vitamine. Het is één van de belangrijkste vitamines voor het immuunsysteem en een geweldige reinigings-vitamine. Het zorgt namelijk voor de afvoer van afbraakproducten in het lichaam. Het maakt dat het lichaam beter kan functioneren omdat ballast verwijderd wordt. Het werkt daarmee ook zelfs in op je gevoelsleven en maakt dat je ook een ‘opgeruimd gemoed’ houdt.

Belangrijkste functies van ascorbinezuur zijn:

  • versterking van het afweersysteem;
  • antioxidant;
  • verlaging van de histaminespiegel in het bloed;
  • hulp bij ontgiften;
  • bescherming tegen oxidatie van het LDL-cholestorol.

Symptomen bij tekort

Omdat Vitamine C zo’n belangrijke rol speelt bij lichaamsfuncties, is het begrijpelijk dat bij een tekort deze functies stoornissen vertonen. Hoe kun je merken dat je een tekort hebt?

Als je meerdere onderdelen van onderstaande symptomen herkent, kun je denken aan een tekort.

  • Gevoel van slapte
  • Voorjaarsmoeheid
  • Snel geprikkeld
  • Loszittende tanden en bloedend tandvlees
  • Slecht genezende wonden
  • Spataderen
  • Gewrichtspijnen
  • Gebrek aan eetlust

Soorten Vitamine C

Er zijn diverse varianten in de handel. De belangrijkste zijn ascorbinezuur en ascorbaat vormen. Ascorbaten worden doorgaans makkelijker opgenomen omdat ze aan mineralen zijn gebonden.

Vitamine C als supplement innemen kan zonder gevaar. Houdt de dosering op de verpakking aan of neem contact op met je orthomoleculair therapeut voor advies indien je vermoedt dat je meer nodig hebt.

Vitamine C kun je uitstekend via je voeding opnemen. Kijk op de lijst van voedingsstoffen hieronder waarin veel Vitamine C aanwezig is en verwerk dat in je dagelijkse voedingspatroon.

Goede bronnen van Vitamine C

De volgende voedingsmiddelen bevatten veel Vitamine C. De genoemde mg zijn per 100 gr voedingsmiddel. Sinaasappelen zijn een bekende bron maar bevatten niet de meeste Vitamine C.

Rozenbottels 500 mg
Rode peper 370 mg
Zwarte bessen 200 mg
Peterselie 170 mg
Spruitjes 150 mg
Paprika 150 mg
Guave 145 mg
Broccoli 110 mg
Paprika, groen 89 mg
Kiwi 75 mg
Sinaasappelen 50 mg

Ascorbinezuur, beter bekend als vitamine C, is een in water oplosbare organische verbinding

Ascorbinezuur is goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Het wordt veel synthetisch nagemaakt maar geisoleerd is het lastiger opneembaar. Natuurlijke vormen in combinatie met bioflavonen vergroot de opname en de effectiviteit. Het voordeel van ascorbinezuur is dat ze helpt nierstenen te voorkomen doordat blaas en urinewegen zuur blijven. 

Vitamine C als ascorbaat is altijd gebonden aan een mineraal zoals magnesium, calcium of zink. Dan lees je bijvoorbeeld magnesiumascorbaat op de verpakking. Deze ascorbaten zijn ph-neutraal en daardoor minder belastend voor de maag en worden meestal beter opgenomen. 

Bron informatie:  Evenwijs  | Vitakruid  

Gerelateerde artikelen

Gerelateerd